ONDERWEG

 

Onderweg is een geschenk van gemeente Dalfsen voor het 125 jaar bestaan van Lemelerveld.

De gemeente Dalfsen heeft het kunstwerk voor Lemelerveld aangekocht, maar kreeg te horen dat de mal gebroken was waardoor het niet op tijd geleverd kon worden. Het werd toen in de feestweek symbolisch aangeboden door Wethouder Diepman met een door de provincie ter beschikking gestelde miniatuur. Op 29 november 1979 kon het kunstwerk toch onthuld worden.

Het beeld (150 × 60 × 44) staat in de Kloosterstraat sinds 29 november 1979  en is gemaakt door beeldend kunstenaar Guus Hellegers. Ook hier heeft een renovatie ervoor gezorgd dat het kunstwerk al op drie verschillende plaatsen in de Kloosterstraat heeft gestaan.

Onthulling kunstwerk.

Het echtpaar Anna en Henk Jansen-Jansen mocht het onthullen. Zoals meestal het geval is zijn er voldoende ambtenaren en belangstellenden die bij de onthulling van het beeld aanwezig waren. Volgens de berichten vond de burgemeester het kunstwerk voor velerlei uitleg vatbaar, afhankelijk van de relatie die men tussen dit beeld en het gewone leven legt. Hij kon zich voorstellen dat hier twee mensen in alle rust staan te bedenken welke weg zij zullen gaan, tegen elkaar leunend in goede harmonie.  De plek van het kunstwerk was in overleg met de kunstenaar vastgesteld.

Guus Hellegers

Beeldend kunstenaar Guus Hellegers (1937 – 2019) is de maker van dit kunstwerk. Hij volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Daarna kreeg hij een beurs voor het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen.  Hellegers werkte als beeldhouwer in brons en steen, waarbij mensfiguren een grote rol speelden. Van het beeld Onderweg zijn er een aantal in brons gegoten. Een staat er dus in Lemelerveld, een in Emmen, een in Eindhoven en een in het huiskamermuseum Aalsmeer en een in de Hortus in Haren.

Wat waren de gedachten achter deze beelden volgens de verschillende deskundigen

Onderweg  van Guus Hellegers, volgens het verhaal uit in Eindhoven

Een ouder echtpaar uit ons dorp ging vroeger elke dag wandelen naar hun zoon, een paar kilometer verderop, om een kop koffie te drinken. Ik denk: een goed huwelijk maar uitgepraat. Ze liepen steeds met een tussenruimte van zo’n drie meter uit elkaar. In dit beeld heb ik hen samengebracht.’

Onderweg in Emmen

Dagelijks zag de kunstenaar in zijn dorp in Friesland een oud echtpaar voorbijkomen lopen. Ze liepen elke dag naar hun zoon, even verderop. De man liep steevast twee meter vooruit. Na een uurtje liepen ze weer terug, vermoedelijk hadden ze koffie gedronken. Elke dag, door weer en wind, herhaalde zich dit. Dat ‘sjokken’, dat ‘samen onderweg zijn’ wil de kunstenaar met dit beeld uitdrukken. Om de afstand tussen beiden aan te geven heeft hij de figuren haaks op elkaar geplaatst.

Onderweg in de Hortus

Guus Hellegers intrigeert met Onderweg, een in brons uitgevoerd silhouetbeeld van een ouder echtpaar waarbij de vrouw nadrukkelijk in een ondergeschikte positie van de man is gezet.

Onderweg in Lemelerveld 

De burgemeester vond het kunstwerk voor velerlei uitleg vatbaar, afhankelijk van de relatie die men tussen dit beeld en het gewone leven legt. Hij kon zich voorstellen dat hier twee mensen in alle rust staan te bedenken welke weg zij zullen gaan, tegen elkaar leunend in goede harmonie. 

De uitleg van de kunstenaar

Maar volgens Guus  is bij Onderweg  de harde huwelijksband het centrale thema. Het thema dat in zijn werk voortdurend terugkeert is de vastgelopen huwelijksrelatie van het echtpaar van middelbare leeftijd.  “Een brede, zware vrouw met een nurks voorkomen zet een stap vooruit, de handen op de rug. Ze staat haaks op haar echtgenoot en lijkt hem omver te willen duwen. Maar hij verheft zich onverzettelijk, even vastbesloten de armen op de rug. Met zijn onderkinnen en embonpoint is hij een toonbeeld van zelfvoldaanheid. Het huwelijk als strijdtoneel… Het beeld kan bekeken worden naar gelang de voorkeur van de kijker: wie kiest voor de vrouw kan de man tot een lachspiegelfiguur versmallen; wie de partij van de man steunt, brengt de vrouw terug tot een been en een machteloos glurend oog, of tot niets. Hoewel ze niet rondgedacht zijn, vragen de beelden van Guus Hellegers zoals alle vrijstaande beeldhouwwerken toch activiteit van de beschouwer die stilzwijgend verzocht wordt rond te lopen en een standpunt in te nemen(ons erfdeel jaargang 23. 1980)

Ander uitleg : Behind every great man, there is great woman

close

Volg ons op YouTube

Heeft u iets te melden of wilt u ook een film laten maken.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.