Pontje van Hessum

De Green- Ferry een moderne naam

Wie kent niet het pontje van Hessum. De elektrische fiets- en voetveer dat door de gemeente Dalfsen wordt  beheerd. De functie is voornamelijk dat het een toeristische verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Vecht is. Eigenlijk zou het meer dan een pontje moeten zijn. Het wordt niet voor niets door het bedrijf de Brunink Group uit Hardenberg ( de fabrikant van het pontje) nu 10 jaar later als de Green Ferry gepromoot.  De Green- Ferry wordt als een veerpont gepromoot  die je kunt inzetten als water- intercity in stad of in de natuur. Door haar uitstekende toegankelijkheid, functionaliteit en duurzaamheid is dit de ideale oplossing voor de bevordering van toerisme en afname gemotoriseerd verkeer in uw regio/omgeving,

Strikt genomen wanneer je het pontje bekijkt is het stil, elektrisch, eenvoudig, duurzaam en functioneel. Dit zou wat meer door de gemeente mogen worden ingezet bij de promotie van het pondje. De bediening op het pont zelf, verlichting en de ‘loopbrug’ worden aangedreven met zonnepanelen. In de pont zit een zogenaamde astroklok. Die zorgt ervoor dat bij schemering het pontje niet meer gebruikt kan worden.

Gevaar. Hoewel er duidelijk richtlijnen vermeld staan bij het pontje over het voorlaten van andere vaartuigen, moest ik constateren dat er mensen waren die er bijna een wedstrijdje ervan maakte om te kijken wie het snelt was. De aankomende boot of het pontje. Op een bepaalde moment moesten we de stopknop indrukken om een mogelijke aanvaring te voorkomen. Het is misschien een advies aan de gemeente om bijvoorbeeld bewegingscensor aan de voorkant van de boot te plaatsen.

Achtergrond

Al voor 2010 kwam de gemeente Dalfsen met het plan een veerpontje over de Vecht in dienst te stellen. Allerlei procedurele problemen zorgden ervoor, dat pas in 2012 kon worden begonnen met de aanleg. Een grondruil om een fietspad te kunnen aanleggen was nodig. En nadat de koopovereenkomst voor de benodigde grond was ondertekend, moesten diverse vergunningen worden geregeld. Ook de flora- en faunawet stak een spaak in het wiel.  Pas vanaf september 2012 kon worden begonnen met het werk.  Op 26 april 2013 is het pontje in gebruik genomen worden. Toen werd het mei. Want  er waren in het begin al problemen.  Storing in de bediening, een zandbank, vastlopende kabel, en dergelijke.  Hierdoor werd het pontje pas op 7 juni 2013 officieel in gebruik gesteld door gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel.  De kleine veer voor fietsers en voetgangers over de Vecht in totaal nu 4  maken deel uit van het ‘Tien-Torenplan’ waarmee de ‘beleefbaarheid’ van de Vecht gestimuleerd moet worden

Het pontje is een elektrisch zelfbedieningspontje. Energie wordt opgewekt door zonnepanelen op het dak en door externe elektriciteit. Door een druk op een knop op de pont of aan een van de beide oevers wordt de motor in beweging gezet.  Het pont je kan maximaal tien personen in drie minuten naar de overkant brengen. Het is volledig geautomatiseerd, dus je hoeft jezelf niet naar de overkant te trekken.  Het pontje vaart van 1 april tot 1 november. Er wordt rekening gehouden met andere gebruikers van de Vecht, met name motorboten.

Behalve tijdens de wintermaanden, kun je tussen de fietsknooppunt 90 en 85 een oversteek tussen de beide Vechtoevers maken. Je vervolgt dan weer het Fietsnetwerk Vechtdal tot het eindpunt, station Dalfsen.

Algemeen

Volautomatische veerpont, bediening varen middels console met drukknoppen op het dek. Pont is geschikt voor max. 10- personen en is trailerbaar.

Technische gegevens

  • – Afmetingen 5500X2500X950mm
  • – Romp uit S235 plaatmateriaal
  • – Dek uit tranenplaat, voorzien antislip- coating
  • – RVS Leuningwerk + RVS toog/ frame met antiklauter randen
  • – Aandrijving middels kabelgeleiding
  • – 1x kabel
  • – 2x zonnepanelen
  • – 1x Verlichting (wit/groen)
  • – 1x Automatische sluitende oprijplaat
  • – 1x Reddingsboei
  • – 2x bedieningszuilen aan wal
  • – 1x Aandrijfunit en Keerrol-unit aan wal
  • – 1x besturingskast aan wal

Volg ons op YouTube

Heeft u iets te melden of wilt u ook een film laten maken.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.